Consumenten hadden afgelopen jaar de meeste klachten over schadeverzekeringen.

Het financiële klachteninstituut Kifid heeft vorig jaar opnieuw meer klachten ontvangen over verzekeringen en bankproducten. In totaal kwamen er 7318 klachten binnen, een stijging van 3 procent vergeleken met 2012. Dat maakte de organisatie donderdag bekend.

De klachtenstroom vlakt volgens Kifid wel af: in 2012 bedroeg de groei nog 10 procent.

De meeste nieuwe klachten gaan over:

1)schadeverzekeringen (32 procent)
2)levensverzekeringen (27 procent).
3)bankproducten (19 procent)
4)hypotheken (15 procent)
5)Beleggingen (7 procent)

Kifid is een initiatief van brancheorganisaties in de financiële dienstverlening en de Consumentenbond.

Op het hoogtepunt van de bankencrisis, in 2009, ontving het instituut nog een recordaantal klachten van 7818, maar daarna leek het aantal meldingen te dalen. Volgens een woordvoerder van Kifid wordt 30 tot 40 procent van de klachten opgelost in het voordeel van de klant.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl